نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت + {مراحل قانونی} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

آشنایی با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که بنا بر تغییر اوضاع کاری شرکت نمی توانند فعالیت خود را ادامه دهند، بسیار اهمیت دارد. بعضی مواقع شرکت ها می توانند بدون فعالیت با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی از تعلق گرفتن مالیات جلوگیری نمایند.

این موضوع بر اساس مسائل مالیاتی شرکت بدون فعالیت آن بررسی می‌شود. اما اگر شرکتی بخواهد عدم فعالیت خود را به ارگان‌های مختلف اطلاع رسانی کند، باید شرایطی را رعایت کند. توجه داشته باشید در صورت ورشکستگی شرایط متفاوت است و موضوع باید جور دیگری پیگیری شود. در این مقاله سعی داریم در ارتباط با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت توضیحاتی را ارائه کنیم.

 عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟

برخی مواقع پیش می آید که شرکت جواز کسب و کار دارد، اما پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله ورشکستگی، عدم موفقیت مالی، عدم تحقق اهداف به صورت ناخواسته تعطیل شود. در چنین شرایطی اگر شرکت هیچگونه فعالیت مالی نداشته باشد، با ارائه نامه عدم فعالیت می تواند از پرداخت مالیات اجتناب نماید. علت عدم فعالیت شرکت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام کار مشخصی در یک زمان و گذشتن از آن
  • ثبت شرکت برای دستیابی به امکانات خاص از جمله خدمات مالی
  • عدم توانایی در رسیدن به اهداف تعیین شده
  • اختلاف بین شرکا و ورشکستگی و دلسردی
  •  پیش بینی غیر واقع بینانه از بازار قبل از ثبت نمودن شرکت
  • مشکلات اقتصادی و مالی

در چنین شرایطی صاحبان شرکت باید حتماً با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت آشنا باشند تا به راحتی بتوانند از پرداخت مالیات جلوگیری کنند. در هر کدام از شرایطی که به آن اشاره شد مدیران باید مراتب را به مراجع مالیاتی اطلاع دهند و منتظر اظهار نظر بر روی آن باشند.

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، کلیک کنید.

عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟ 

 عدم فعالیت شرکت با مسئولیت های محدود چیست؟

همه شرکت ‌ها از جمله شرکت‌ های سهامی عام، سهامی خاص با مسئولیت محدود و تضامنی باید اظهارنامه مالیاتی را به سازمان دارایی و مالیات ارائه دهند. با توجه به روابط شرکت های مسئولیت محدود در بین فعالیت های فعالان اقتصادی به این شرکت ها توجه ویژه خواهد شد. اگر مدیران عامل شرکت با مسئولیت محدود در سال مالی قبل فعالیت اقتصادی نداشته باشند، باید از طریق مراحل خاصی به اداره مالیات اطلاع دهند. در شرایطی که فعالیت شرکت به ثبت رسیده باشد، اما هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، باز هم باید به اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود.

ثبت اتمام فعالیت مجموعه لزوما سلب مسئولیت مالیاتی نخواهد کرد. باید این موضوع به اطلاع کارشناسان مالیاتی برسد و پس از تحقیق در مورد تایید کارشناس عدم فعالیت شرکت دریافت خواهد شد. اما در ادامه لازم است در ارتباط با نحوه اعلام عدم حمایت شرکت توضیحاتی ارائه دهیم.

برای اطلاع از تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی، کلیک کنید.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت

در هنگام اعلام عدم فعالیت شرکت باید به شرایط اعلام عدم فعالیت نیز توجه داشته باشید. درخواست عدم فعالیت شرکت باید به دوره مالی گذشته مربوط باشد. شرکت نمی تواند برای سال مالی که هنوز فرا نرسیده درخواست عدم فعالیت کند.

نامه اتمام فعالیت یک کسب و کار باید در سربرگی رسمی از صاحب آن مجموعه ارائه گردد. چنانچه شرکت در یک سال کاری فعالیت مالی نداشته باشد، می تواند درخواست عدم فعالیت خود را ثبت کند. پس ثبت اظهارنامه مالیاتی عدم پرداخت مالیات، پس از پایان هر سال صاحبان کسب و کار چهار ماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت را با دفاتر قانونی سفید همراه با نامه درخواست به اداره مالیات ارائه دهند تا مشمول جریمه نشوند.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

اگر نماینده قانونی و مدیرعامل شرکت بخواهد عدم فعالیت خود را از طریق نامه به اطلاعات اداره مالیات برساند، باید با مراحل آن آشنا شده باشد. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت شامل مراحل زیر است:

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به دارایی

برای ثبت عدم فعالیت مدیر عامل یک کسب و کار باید ابتدا نامه خود را در زمان مقرر به اداره مالیات ارائه کنید. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت شامل ارائه مدارک کافی همراه و اثبات این موضوع این شرکت فعالیت مالی نداشته است، خواهد بود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی بارگذاری می‌شود و پس از ارائه مدارک لازم باید بتوانید اثبات کنید که شرکت شما هیچ گونه فعالیتی نداشته است. برای اثبات این موارد نباید هیچ معامله یا تراکنش مالی مربوط به شرکت در بانک ها و دفاتر شرکت های دیگر و خرید و فروش وجود داشته باشد. این موضوع به اداره مالیات و در ارائه درخواست به ممیز های مالی ثبت می شود.

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

 
 استاندارد های حسابداری چیست؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش، کلیک کنید.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی چگونه است؟

چنانچه شرکت شما فعالیتی نداشته باشند، این موضوع باید به ابلاغ اداره تامین اجتماعی نیز برسد. در بررسی حقوق کارکنان و بیمه این موضوع تاثیرگذار است. با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت تامین اجتماعی، عدم ارائه حقوق و بیمه اطلاع داده خواهد شد و از جرائم و مشکلات حقوقی پیشگیری می شود. در صورتی که شرکت شما بیمه و دستمزد برای کارکنان واریز کند، این شرکت نشان می‌دهد که فعالیت مالی داشته و نمی تواند عدم فعالیت خود را ثابت کند.

خلاصه مطالب

در ارتباط با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که می خواهند از عدم تعلق گرفتن مالیات به کسب و کار خود جلوگیری کنند، اشاره کردیم.

برخی از مواقع بسیاری از شرکت ‌ها به دلیل ورشکستگی، اختلاف بین شرکای مالی و اقتصادی و عدم توانایی در رسیدن به اهداف قصد دارند که شرکت خود را تعطیل کنند و عملاً هیچگونه فعالیتی ندارند. در این شرایط باید عدم فعالیت خود را به سازمان دارایی اثبات کنند.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت و چگونگی اثبات آن به اداره اشاره کنیم. چنانچه در ارتباط با مطالب ارائه شده در این مقاله سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید تا شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

 





:: برچسب‌ها: عدم فعالیت شرکت , نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: